FAST MEDICIN OG KRONISKE TILSTANDE

Årskontrol

For at kunne sikre at din faste medicin er korrekt, har den ønskede effekt og ikke skader nogen organsystemer laver vi systematisk gennemgang mindst en gang pr. år. Dette kalder vi årskontrol.

Du vil derfor opleve at recepter på medicin for en række kroniske sygdomme ud over 300 dage kræver at der bestilles tid til den relevante årskontrol.

Årskontrol udføres også ved visse tilstande af kronisk sygdom som ikke er medicineret. Fx. Kronisk nyresvigt og kostbehandlet type 2 diabetes.

Lægen er altid ansvarlig for sine ordinationer - at de er korrekte, ret doseret, det bedste alternativ og ikke skader dig. Denne opgave kræver at vi får mulighed for at gennemføre relevante undersøgelser. Vi har desuden et stort fokus på sundhed i en bred forstand og vil gerne anvende forebyggende tiltag - det giver ofte mening at tale om dette under en systematisk årskontrol.

Vi håber du ser dette som en positiv indsats selvom det betyder du måske skal komme en extra gang til konsultation/prøver. Vi har ikke mulighed for at kunne tilbyde årskontrol for flere sygdomme ved samme konsultation eller flere konsultationer samme dag.

Ved visse kroniske sygdomme skal der først bestilles tid til blodprøver, hjertekardiogram eller urinprøve ugen før, så svarene foreligger til selve kontrollen. Ring til klinikken og hør nærmere.

Forøbsplaner er et elektronisk værktøj som kan hjælpe patient og læge at optimere behandlingen. Der oprettes forløb ved følgende kroniske folkesygdomme: KOL, Diabetes type 2, Hjerte-kar-sygdomme, Højt blodtryk/kolesterol.

unsplash